Opublikowano:

Obniżona sprawność akumulatorów w niskiej temperaturze.

Zakres pracy akumulatorów żelowych zawiera się w przedziale od -20 st. C do +40 st. C. Parametry dawane przez producentów odnoszą się jednak przeważnie do temperatury między 20 a 25 st. C.

Akumulator w niskich temperaturach.

Działalność w akumulatora żelowego w temperaturze powyżej zera nie stanowi problemu. Duże znaczenie ma z kolei aby przy obliczaniu niezbędnej pojemności wziąć pod uwagę obniżoną wydajność w niskich temperaturach. Zakładając, że nominalna pojemność akumulatora, mierzona w 25 st. C osiąga 100Ah, dla akumulatora używanego w temp. -20 stopni Celsjusza do obliczeń należy zakładać pojemność 60Ah. W razie konieczności uzyskania 100 Ah w temp. -20 st. C godzi się zastosować akumulator pojemności nominalnej 167 Ah ewentualnie więcej - dzięki temu w temp. -20 stopni C uzyskamy pojemność 100 Ah.

Po podniesieniu temperatury pojemność „powróci” a w temperaturze w przybliżeniu 20 stopni C, sprawny akumulator 100Ah po raz kolejny będzie w stanie zgromadzić i oddać ładunek 100Ah. Chociaż czasie składowania w niskiej temperaturze do dyspozycji będziemy mieli mniejszą ilość amperogodzin oraz mniejszy prąd rozruchowy. Oddziaływanie znacznym obciążeniem będzie miało proporcjonalnie poważniejsze konsekwencje.

Obniżona pojemność w niedużych wartościach temperatury oznacza przymus dostosowania prądu ładowania - przyjmując orientacyjną pojemność w temp. pracy. Dla akumulatora żelowego o pojemności 100Ah maksymalny prąd ładowania podawany poprzez producentów to zwykle 30A w 20 stopniach C. Ładując ten sam akumulator w temperaturze -20 st. C jako maksymalny prąd ładowania przyjąć trzeba 0,6*30A = 18A. Ładowanie akumulatora prądem o wartości 1/3 pojemności akumulatora, pomimo iż dopuszczane poprzez producenta nie jest najlepszym z możliwych rozwiązań. 

Odbudowa pojemności przy intensywnej eksploatacji.

Akumulator ładowany stale ekspresowo - wysokim prądem - szybciej traci pojemność. Z tej przyczyny’ przynajmniej raz na dziesięć cykli zalecana jest konserwacja polegająca na ładowaniu niewielkim prądem, co zezwala na częściową odbudowę pojemności utraconej w wyniku intensywnej eksploatacji. Dla akumulatorów, jakie na co dzień nie wyłącznie są ekspresowo ładowanie jak i rozładowuje się je wysokim prądem, w ramach konserwacji należałoby również przeprowadzić rozładowanie niedużym prądem i dopiero po tym zabiegu powolne ładowanie.

W sytuacji pozostawienia niedoładowanego akumulatora na mrozie może dobrnąć do zamarznięcia elektrolitu - czytaj dalej na temat zamarzniętego akumulatora.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.